Dr. James Gonzon haastattelussa entinen “YLE:n huora”, Euroviisuälykkö ja Monen Osaamisen Mielenpahastuttaja Petri Kaivanto

pkaivantoPetri Kaivanto on niin poliittisen kuin musikaalisenkin taivaan outolintu, poltetun maan strategialla uraa luova siltojen tuhoaja, kauhukakara ja älykkö, jonka pyrkimysten todellista tarkoituspohjaa on haasteellista hahmottaa. Kaivannon kanssa hetken rupateltuani huomaan, että meitä yhdistävä tekijä ei ole pelkästään palava rakkaus musiikkin, kieliin ja kulttuuriin, vaan ennen kaikkea kyky siirtää vastuu sanoistaan kuulijalle ja saada suurta nautintoa suoraviivaisesta provokaatiosta. Itse olen omistanut elämäni satiirille ja tekemällä faktoista fiktiota ja fiktiosta faktoja, Kaivannon suhteen sen sijaan joudun välillä vetämään mietintämyssyn korvilleni ja aprikoimaan, että missä kulkee hänen faktuaalisen fiktionsa haamuraja satiirin ja todellisuuden välillä.

Kaivanto on kokeillut onneaan eduskuntavaaleissa jo kertaan jos toiseenkin… Joskin tässä vaiheessa on pakko kysyä, että onko koeteltu onnea vaiko sittenkin poliittisen korrektiuden anustapin päällä tanakasti jököttävien poliittisesti korrektien älykääpiöiden hermoja? Oli miten oli, vuoden 2015 vaaleissa Kaivanto on mukana Itsenäisyypuolueen listalla Uudellamaalla numerolla 343… Kaivanto on suvereenisti sivaltavien sanojen supliikkimestari ja juuri siitä syystä tämänkertaisena haastatteluvieraana. Arvoisat neidit, rouvat ja herrat: Petri Kaivanto!

  1. Dr. James Gonzo: Olet sangen merkillinen ja omaperäinen hahmo. Niin minulla kuin koko tiimillämme on ollut vaikeuksia ottaa sinusta kiinni ja hahmottaa, että kuka olet ja mitä oikein haluat? Mikä siis olet miehiäsi?
    Petri Kaivanto: Vaikeaahan se on useimmiten itsellekin. Aika sekavahan mulla on toi CV, mutta täydellinen niihin hommiin, joita olen pääosin tehnyt eli erilaista musiikki- ja mediapuuhaa. Edellisen henkilöhaastattelun otsikko ”Hullu vai renessanssinero” on imarteleva.
  2. Dr. James Gonzo: Miten ihmeessä kaltaisesi rasistin ja natsin leiman saanut ”islamofoobikko” on voinut koskaan työskennellä post-taistolaisessa krapulassa örisevien mediasuojatyöpaikkatekijöiden kekkoslovakialaisessa aikakapselissa?
    Petri Kaivanto: Yleisradio on kieltämättä mennyt tällä vuosisadalla monella tavoin huonoon suuntaan. Suurempi menetys se on varmaan ollut pakkoveronmaksajille kuin minulle, että en ole laitostunut sinne. Suhteeni Yleisradioon on elinikäinen viha-rakkaussuhde. Isäni on tehnyt siellä lähes koko työuransa. Olen funtsaillut näitä asioita aika paljon. En ole samaa mieltä YLE-vihaajien kuin YLE-fanienkaan kanssa.
  3. Dr. James Gonzo: Mistä uskot YLEn rappion alkaneen?
    Petri Kaivanto: YLEllä on ollut monia eri vaiheita, kysymys on kovin laaja. Itse siis kannatan täydentävän palvelun YLEä, en täyden palvelun YLEä, joka markkinahäiriköi tekemällä ja ostamalla sellaisia ohjelmatyyppejä, jotka kaupallinen puoli tekisi.
  4. Dr. James Gonzo: Olet julistanut, että kaikki “hartausohjelmat eivät kuulu YLEn kanaville”. Samaan hengevetoon toteat, että YLEn pitäisi multikultihörhöilyn sijaan edistää suomalaista kulttuuria. Suomalaisen kulttuurin juuret ja yhteiskuntamme on kokonaisuudessaan vakaasti judeo-kristillisellä pohjalla. Sinähän kaivat maata jalkojesi alla tällä lausunnolla!
    Petri Kaivanto: Kannatan ylipäätään sekulaaria yhteiskuntaa. Aidossa monikulttuurissa ei tarvita jumalanpilkkalakeja tai muita tabuja. – Tarkoitan että on väärin, että kansalaisilta kerätyllä YLE-verolla ostetaan sellaisia ulkomaisia ohjelmia ja formaatteja, jotka kaupallinen puoli kysynnän vuoksi esittäisi, ellei YLE olisi napannut niitä.
    Myös kansainvälisen urheilun oikeudet ovat sellainen kysymys, joka aika ajoin nousee esille. Tanskan yleisradio oli muistaakseni jossain vaiheessa lakkauttamassa koko urheiluohjelmia ja jopa Berlusconi aikanaan pääministerinä sanoi, että ahneus on mennyt liian pitkälle ja suurtapahtumat maksavat yleisradioille aivan liikaa.
    Katson siis yleisradiolain tarkoittavan, että YLE-veron pitäisi mahdollisimman paljon edistää suomalaisten tekijöiden työmahdollisuuksia.
  5. Dr. James Gonzo: Saitko sieltä kenkää, lähditkö ovet paukkuen, vai ihan muuten vain?
    Petri Kaivanto: Helsingin euroviisujen jälkeen ei ole soiteltu. Ei töihin, eikä juuri musiikkianikaan. Kerran pääsin kyllä juontamaan puhelintoivekonserttia. Olen raportoinut silloisia ja myöhempiäkin tapahtumia aika paljon, mutta eipä kukaan uskalla tehdä näistä mitään numeroa saati puolustaa.
    Känniviestini mm. Töyhtöhyypiölle (kieltäydyn käyttämästä oikeaa nimeä) ja Tarja Haloselle liittyi tekijänoikeuslain noudattamiseen. Siinä asiassa sentään minulla oli puolustajia. Työni jäljestä ja käytöksestäni työtehtävissä ei kukaan juuri valittanut.
  6. Dr. James Gonzo: Omaat kokemusta myös Maikkarin puolelta sekä paikallisradiotoiminnasta. Onko mielestäsi asenteet monikultturismin suhteen näillä tahoilla vapaampia vai onko koko media edistämässä monikultturismin ilosanomaa yhteisenä rintamana?
    Petri Kaivanto: Pienethän meillä on piirit. Suomen valtamedia on kohtuullisen samanmielistä ja sisäänpäinlämpiävää. Presidentti Koivisto muistaakseni puhui sopuleista. Sopulithan ovat vielä suhteellisen sympaattisia. Joukossa on myös väkeä, joka ei minun mittapuullani ansaitse mitään eläinvertausta.
  7. Dr. James Gonzo: Ulosantisi on kiistattoman nuivaa. Oletko jo päättänyt ketä äänestät tulevissa vaaleissa?
    Petri Kaivanto: Kyllähän minusta on kiusallista puolustaa ehtoja rasisteja ja rotupuhtauden kannattajia, mutta minä puolustan ihan ketä tahansa asiakohtaisesti. En hyväksy kenenkään leimaamista tai eristämistä pois keskustelusta. Ei sellaisesta seuraa mitään hyvää, niin kuin ei sensuurista tai kielloistakaan.
    Nuivuuteni perustuu ekologiseen maailmankatsomukseen: myös muut eläin- ja kasvilajit tarvitsevat Lebensraumia. Massamuutto uppoavaan Eurooppaan ei ole mitenkään moraalisesti perusteltavissa.
    Suomen eduskuntavaalit ovat aika triviaali näytös globaalissa katsannossa. Päätin jo viime kesänä olla maanpaossa, kun Jari Leino niin kauniisti pyysi. Ja blokkasi minut Facebookissa. Samaan neitimäisyyteen on yltänyt vain Veronika Honkasalo (vas). Olen pettynyt nuivan rintaman hajoamiseen, enkä itse koe olevani se hajottaja. Ei varmaan James Hirvisaarikaan. Suureksi hämmästyksekseni olen nyt IPU:n ehdokas.
    Olisin halunnut äänestää ja kampanjoida Pauli Vahteraa, mutta jäsenhakemustani perussuomalaisiin ei hyväksytty. Jos Suomessa olisi journalisteja, niin minullekin saattaisi selvitä, miksi ihmeessä.
    En ole vasemmistolainen enkä oikeistolainen, olen geolibertaari. Lyhyesti se tarkoittaa sitä, että pidän työstä saatavan ansiotulon verottamista keskiaikaisena ideana, joka pitää lopettaa. Yhteiskunta on mahdollista rahoittaa kulutus-, ympäristö- ja kiinteistöveroilla. Luonnonvarat ja maanomistus pitää sosialisoida, mutta henkilön itsensä luoman lisäarvon pitäisi kuulua kokonaisuudessaan hänelle ja hänen perillisilleen.
    Minua ei mikään vXXXta niin paljon kuin sellainen naiivi vasemmistopopulismi, joka provoilee Aki Kaurismäen tavoin, että rikkaat pitää tappaa. No, sitä kokeiltiin mm. Neuvostoliitossa ja Zimbabwessa. Ei toimi. Eliitti syntyy kaikissa tilanteissa. Luokkayhteiskunta on ikuinen ja ihmiset eivät voi tulla tasa-arvoisiksi kateuteen ja väkivaltaan perustuvalla vallankumouspolitiikalla.
  8. Dr. James Gonzo: Mikä on kantasi monikulttuurisuuteen noin niin kuin ihan yleisellä tasolla? Istutko siihen stereotyyppiin, että kaikki nuivat ovat automaattisesti myös rasisteja?
    Petri Kaivanto: Kannatan monikulttuuria, rotujen luonnotonta sekoittamista ja kaikkea sellaista, kunhan se tapahtuu yksityisellä tasolla, vapaaehtoisesti ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Se, että Länsi-Euroopassa monikulturismi tarkoittaa käytännössä islamin virtahevon valkopesemistä ja islamiin alistumista, sitä vastaan taistelen. Sitä tarkoitan myös perustamallani FB-ryhmällä: “Minun Suomeni on monietninen, ei monikulttuurinen”.
    Aidossa monikulttuurissa ei tarvita aukiololainsäädäntöä, eikä sunnuntailisää ei-kristityille.
  9. Dr. James Gonzo: Olet myös flirttaillut politiikan kanssa ja saatan hyvinkin kuvitella, että yksi jos toinenkin pienpuolue värväisi sinut miellään ääniharvaksi. Joraat kuitenkin tangoa Argentiinassa ja marinoit habitustasi paikallisella punkulla. Miksi ihmeessä?
    Petri Kaivanto: Juurikin siksi, että Muutos 2011 -puolueen kanssa meni bänks. Mikä oli varmaan ihan win-win. Jari Leino kehotti minua hankkimaan elämän ja niinpä ostin lentolipun puoleksi vuodeksi.
    Tärkein erimielisyys lie ollut siinä, että puoluetta leikkivien henkilöiden mielestä juuri minä en saisi kirjoittaa post-taistolaisessa krapulassa örisevien mediasuojatyöpaikkatekijöiden kekkoslovakialaisen aikakapselin uutispäällikölle: ”Haista sinä Atte, pitkä paska”. Eihän se edes tullut julkiseksi kuten Junes Lokan legendaarinen huorittelu. Ja kysehän oli siis tästä ja sitä seuranneesta puoluetentistä, johon Muutoksen puheenjohtaja ei saanut kutsua.
    Minusta Muutoksen olisi pitänyt keskittyä suoran demokratian vaatimuksen lisäksi puuttumaan Yleisradion laittomuuksiin. Italiassa ollaan tässä asiassa edellä. Tietysti yhden loikkarin eduskuntaryhmän muskeli on pienempi kuin Italian vaalivoittajaliikkeen, mutta minusta Muutoksen olisi pitänyt neuvotella Hirvisaari ryhmävaihdoksen jälkeen Yleisradion hallintoneuvostoon ja puuttua jokaiseen puoluelain rikkomistapaukseen.

    ”Jos pystymme muuttamaan yleisradioyhtiön, ehkä pystymme muuttamaan maankin.” – Roberto Fico (Viiden tähden liike), Italian yleisradioyhtiön hallintoneuvoston puheenjohtaja
    (katso haastattelu 20.12.2013)

  10. Dr. James Gonzo: Mitä ihmettä muuten teet Argentiinassa?
    Petri Kaivanto: Jatkan alkuperäisen hankkeeni parissa eli levytän nyt toista suomalais-argentiinalaista tangolevyä. Myös matkailuhommat kiinnostavat, piipahdin tammikuussa pari viikkoa suomalaisen ryhmän oppaana Panamassa ja tänä vuonna toivottavasti pääsen opastamaan Argentiinassakin.
    Tietysti jos se kolmas maailmansota eskaloituu, niin jään sitten tänne. Että oli tässä vähän semmoista foliohattuiluakin taustalla. Ydinosaamisaluettani ja rakkain ulkomaani minulle on Italia, mutta uusi rakkauteni on Latinalainen Amerikka, jossa riittää loppuelämäkseni haastetta.
  11. Dr. James Gonzo: Kun ajattelen niin musikaalista, kuin poliittistakin suuntaumistasi, niin minulle ainakin herää kysymys, että mahdatko olla edellä tai ehkä pikemminkin jäljessä aikaasi. Mitäs sinä meinaat?
    Petri Kaivanto: Olen pyrkinyt kulkemaan etujoukoissa ja olemaan utelias. Tosin vanhat viinanraiskaamat aivot eivät enää omaksu niin nopeasti uutta kuin nuorempana. Ja kyllähän minulla on yhteistä myös konservatiivien kanssa. Hyvät käytöstavat pitää osata, jotta niitä voi rikkoa. Kommunikoin sujuvasti niin diplomaattien kuin puliukkojenkin kanssa.
  12. Dr. James Gonzo: Olet tehnyt musikaalista yhteistyötä monenkarvaisen seurakunnan kanssa, joukossa paljon porukkaa joita ei yhdistettäisi musiikkiin, mainittakoot vaikka kaimani Hirvisaaren entinen eduskuntajelppari Helena Eronen tai Tampereen kylähullu Seppo Lehto. Miksi syynäät itsellesi tällaisia projektifrendejä?
    Petri Kaivanto: Nimenomaan Gastronomikannibaali oli niin onnistunut juttu, että duettointoni lähti sitten siitä. Ja Hirvisaari Persujen eduskuntaryhmästä…
    Ylipäätään erilaiset yhteistyöt tuottavat erilaisia biisejä ja nautin sellaisesta vapaaehtoisesta monikulttuurista. Olen tehnyt biisejä lukuisia eri kansallisuuksia edustavien ihmisten kanssa ja itsekin levyttänyt ranskaksi, italiaksi, espanjaksi, romaniaksi…
  13. Dr. James Gonzo: Mitä mieltä olet muuten euroviisuasiantuntijana siitä, PKN edustaa Suomea Itävallassa?
    Petri Kaivanto: PKN on ihan hyvä provokaatio, vaikka tekopyhät viisusäännöt ovatkin kieltävinään politikoinnin. Ilonkyynel silmissäni kannatan PKN:ää, mutta paheksun kaikkia heidän kustannuksellaan moraaliposeeraavia Hyviä Ihmisiä, jotka eivät oikeasti ymmärrä punkista, euroviisuista tai vammaisuudesta hevonvittua.
  14. Dr. James Gonzo: 70 -luvulla poliittisesti värittyneet työväenlaulut oli kovaa kamaa punikkien keskuudessa, niitä kuultiin vappumarsseilla ja hakiksessa laajasti. Oletko miettinyt olisiko poliittisessa kentässä tilaa nuiville poliittisille lauluille samassa hengessä kun Irwin aikanaan veti, toki tässä tapauksessa vaikka Argentiinalaisella tangolla höystettynä?
    Petri Kaivanto: Politiikka alkoi Ultra Bran ja Anni Sinnemäen myötä tehdä paluuta suomalaiseen populaarimusiikkiin. Nuoruuteni 80-90 -luku oli kovin epäpoliittista aikaa taiteessa vastareaktiona 70-luvulle. Vexihän on kovasti selitellyt ”Mutakuono ja Lakupelle” -biisiä antirasistiseksi suomalaisvihakappaleeksi. No, Irwin ei voi enää kommentoida. Ihan turhaan, olihan samoihin aikoihin mm. niinkin rasistinen hitti kuin Hausmyllyn Se mustamies.
    Suomessa on ylipäätään ollut monelle itsemurha yrittää olla täysin ei-vasemmistolainen taiteilija, enkä minäkään ole. Aihetta sivusin mm. Eespäin -biisissä. Olen saanut hiukan tutustua ammattieni ansiosta mm. Dannyyn, Kari Tapioon, Juhani Palmuun, Kata Kärkkäiseen ja moneen muuhun vasemmistolaisten kateellisten paskojen mielestä ”liian kaupalliseen” taiteilijaan. Yksi idolini Spede kärsi myös liiasta suosiosta. Toinen idolini Juice taisi kyllä olla aika vasemmistolainen, mutta kaksoisstandardeja ja tekopyhyyttä vastaan hän taisteli.
    Hommafoorumi kyllä mainosti edellistä levyäni etusivulla, mutta levymyynti ei kattanut edes kuluja. Netsit eivät osta levyjä. Pitäisi saada bändi pystyyn, jotta olisi edes teoreettisia mahdollisuuksia olla tekemättä tappiota.
    Ehkä merkittävin teokseni on kuitenkin musikaali Leyla & Daniel (Lahden kaupunginteatteri 2005), joka perustui löyhästi Fadime Sahindalin kunniamurhaan. Haaveilen, että joku teatteri uskaltaisi tehdä sen uudestaan yhteistyössä meidän tekijöiden kanssa. Tai että pääsisi tekemään lisää uutta musiikkiteatteria, joka on hieno monitaiteinen muoto. Verdin oopperat olivat aikanaan poliittisia, samoin suosituimmissa 70-luvun karvalakkioopperoissa (Ratsumies, Punainen viiva, Viimeiset kiusaukset) oli myös poliittista sisältöä. Minua kiinnostaa yhtälailla räävitön ajankohtaisrevyy (Maikkarin Kingi on kyllä iskenyt minun makuuni aika hyvin) kuin ajattomampi ja seesteisempi teatteri. Mutta kyllähän huumoria ja pilkkaa pitää aina olla.
  15. Dr. James Gonzo: Olet myös eduskuntavaaliehdokkaana Itsenäisyyspuolueen listalla. Kertoisitko vähän poliittisista ambitioistasi?
    Petri Kaivanto: Ambitioni on tietysti maailman pelastaminen. Uskon, että se on mahdollista ainoastaan lisäämällä nopeasti demokratiaa. Tietysti ekologistina olen myös sitä mieltä, että joku raja humanismilla: ihmiskunta ei selviydy, mikäli ei oteta käyttöön erittäin rajuja keinoja väestönkasvun ja resurssien loppumisen torjumiseksi.
  16. Dr. James Gonzo: Retoriikkasi luisuu pahasti linkolalaisuuden puolelle vai oletko vain katkeroituva nihilisti?
    Petri Kaivanto: Kulttuurirelativismi eli ajatus siitä, että kaikki kulttuurit ovat yhtä hyviä, on harvinaisen huonosti yhteensopiva kehitysavun kanssa. Tämä cocktail on Afirkan tuho. Olen paloheimolainen vihreä, vaikka Pentti Linkola onkin erään elämäni suurimman vaikuttajan serkku. Suomeksi: kehitysavun vastineeksi tarvitaan mm. yhden lapsen politiikkaa ja jättimäisiä suojelualueita Afrikkaan. Tämänhetkinen kasvu tuhoaa Afrikan ja koko maailman.
  17. Dr. James Gonzo: Olet ehdokkaana, mutta ilmoitat kovaan ääneen, että “en kampanjoi”. Onko siinä mitään järkeä?
    Petri Kaivanto: Ei olekaan. Ei ole myöskään mitään järkeä, että: – olen ehdokas, koska ei todellakaan ollut tarkoitus – PS ei hyväksynyt minun panostani yhtään mihinkään. Siis, että ei edes jäsenmaksu kelpaa. – PS ei kykene tekemään Muutoksen ja Itsenäisyyspuolueen olemassaoloa tarpeettomaksi Minusta aika on aivan liian kortilla, jotta pitäisi sietää tällaista pelleilyä. Taidan ryhtyä Suomen oppositiojohtajaksi. Liikkeen nimi tulee olemaan Beppe Grilloa mukaillen Yhden Tähden Jallu.
  18. Dr. James Gonzo: Jos haaveilet ryhtyväsi Suomen oppositiojohtajaksi, niin miksi ihmeessä väännät tangoa argntiinassa etkä olet pohjolasa kansasi keskuudessa polkemassa heille tahtia?
    Petri Kaivanto: Minulla on seuraavaksi Argentiinan kulttuuriministeriön järjestämä konsertti Argentiinan siirtomaa-ajan hallintopalatsissa Plaza de Mayon vieressä. Luulen, että aiemmin siellä ei ole suomalainen tango soinut, ja luulen että se on nyt parasta mitä voin kansani hyväksi tehdä.Dr. James Gonzo: Kiitoksia tästä haastattelusta. Suomi tarvitsee luovaa hulluutta räkänokkaisten valehtelijoiden ja EU-populistien sijaan. Onnea ja menestystä niin eduskuntavaaleihin kuin yleiseen mielenpahastuttamiseenkin!
Advertisements

6 comments

  1. Petri Kaivanto on ihailtava provokaattori paikallaan. Ja kyllä paljon muutakin!

    Muuten alkaa hieman häiritä kielenkäytöllisesti Gonzon jutuissa toistuvasti esiintyvät sanahirviöilmaisut kuten “post-taistolaisessa krapulassa örisevät mediasuojatyöpaikkatekijät”. Ilmaisu on kyllä kekseliäs, mutta jääräpäinen “rakas lapsi”-syndroomaan viittaava tautologia useasti tukahduttaa kielellistä kehitystä.

    1. Kiioksia rakenteellisesta palautteesta. Pyritään vastaisuudessa viljelemään termiä “kekkoslovakialaisen aikakapselin kommarit ja kepulit”. Jälkimmäinen viittaa kyseisen laitoksen hiljaisuudestaan huolimatta vaikurusvaltaiseen oppositioon. Toki “YLEn huora” on myös aika osuva, mutta yleisesti sovellettuun kieliasuuni ehkä hieman liian rahvaanomainen.

  2. Minua taas j-gonzon sanallinen akrobatuuri ei vaivaa, vaikka kuinka olisi toistoa. Toistoa, toistoa,…

    Kun se on kuitenkin totta eikä valehtelua.

    Huumorilla ja lisää paskaa housuun.

    1. Juice tosin syyllistyi lukuisiin riman alituksiin jotka veivät tyystiin uskottavuuden hänen väitetyltä taiteelliselta neroudeltaan, mainittakoot nyt vaikka “Mussoliini perusdiini” tai “Maksamme velkaa”.

  3. Jep. Juicekin oli terävästä kynästään huolimatta aivopesty. Maksamme velkaa? Ensin olimme 700 vuotta ruotsalaisten orjina ja sitten 100 vuotta venäläisten. 6.12.1917 itsenäistyimme. Missäs välissä orjakaupan ja kolonialismin taakka meidän harteillemme lempattiin? Enemmän me olemme esim. Afrikkaan rahaa kipanneet, kuin sieltä saaneet. Somalia oli afrikan orjakaupan world trade center. Somalialaiset ovat turkista alueelle emigroituneiden orjakauppiaiden jälkeläisiä. 80% koko maailman orjakaupasta oli islamvetoista. Miksiköhän meidän suomalaisten, joilla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä orjakaupan kanssa olisi maksettava orjakaupasta korvauksia niille, joiden elinkeino se oli? Vain suvakki tietää vastauksen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s